Java

22 december 2016

Onze volgende halte na Malang was Jogjakarta. Een stad die ook wel de ziel van Indonesië wordt genoemd vanwege het grote culturele aanbod. Wij zijn er gestopt om vanuit hier een bezoekje te brengen de Borobudur tempel. Een boeddhistische tempel die eeuwen begraven lag onder het as van 2 vulkanen waar hij tussen ligt. Nu ben ik de afgelopen weken vaak vroeg (lees zonder slapen) in een taxi gestapt om 1 of ander fenomeen te bekijken tijdens zonsopgang. Daar stond ik dan ergens op een berg op 2000 meter hoogte te klappertanden en Abdelhak te vervloeken.... Gelukkig maakte de Borobudur alles goed. Met een zaklampje kwamen we boven en net op tijd verscheen de zon... Vanuit elke hoek was het uitzicht prachtig. De vulkanen in de verte, de kleine stoepa's en in het midden de grote lege stoepa. En de zon die het tot een mooi geheel maakte. Wij hadden ook veel geluk dat er niet veel volk was dus hebben we heerlijk van de prachtige omgeving kunnen genieten...

Van alle steden die op ons lijstje staan krijgt Jakarta online het het hardst te verduren. Het zou een vieze, drukke en ongezellige stad zijn waar je niet meer dan 1 dag moet doorbrengen. Nou wij vonden het reuze meevallen. Een grote ontwikkelde Aziatische hoofdstad wat altijd gepaard gaat met dus veel auto's, scooters, wolkenkrabbers en dus shopping malls. Wij hebben hier de grootste moskee van Zuidoost-Azië bezocht. In de Istiqlaal moskee kunnen 200.000 mensen bidden dus je kan je voorstellen hoe groot het binnen is. We hebben hier echt gelachen met een groepje schoolmeisjes die heel graag met ons op de foto wilden gaan. Dit was een schoolopdracht voor het vak Engels. Aangezien ik graag moeilijk doe, mochten ze pas op de foto met mij als ze alle vragen hadden gesteld die op hun papiertje stonden. En dit terwijl de rest van de klas er omheen stond te giechelen...

Indonesië was uiteindelijk erg verrassend voor ons. Het grootste islamitisch land van de wereld heeft een cultuur die zo gemixt is dat je niet genoeg hebt aan 3 weken om er wegwijs in te worden. Het verschil tussen Bali en Java is enorm maar 1 ding is wel duidelijk... Ze hebben hier de lekkerste nasi goreng...

Vanuit Jakarta zijn we gevlogen naar een andere metropool in Azië.... Bangkok! Op onze eerste avond hebben we afgesproken met Mohsin. Een jongen uit Gouda die al zo'n 2 jaar op wereldreis is. Zijn enthousiasme is aanstekelijk en met een lekkere cocktail hebben we verhalen uitgewisseld. We hebben een hele hoop plekjes die we willen zien in Thailand dus we hopen dat we toekomen met 1 maand....