Van volgers naar vrienden...

3 februari 2017 - Goa Velha, India

Wat een inmens land is India! We zijn al meer dan een week aan het rondreizen en de kilometers stapelen zich op. Plan b was trouwens dag 1 al opzij geschoven. We zijn 600 km van Delhi in Jodhpur gedropt door onze chauffeur waar we afscheid van hem hebben genomen. Onderweg naar Jodhpur zijn de plannen gewijzigd en een chauffeur paste daar niet echt in, ja helaas voor de chauffeur maar wel heerlijk impulsief van ons. In Thailand kwamen we Mohsin (op wereldreis) tegen en hij gaf toen aan dat hij naar India zou gaan en dat we dan wel zouden afspreken maar ja ... lees de eerste zin van mijn blog... Toch appte hij Abdelhak om af te spreken en wat handig dat hij in Jodhpur zat.

Jodphur

De eerste dag in Jodphur spraken we af bij een restaurant met een dakterras. Heerlijk ontbijtje, felle zon, lekker briesje, mooie stad daar beneden en oneindig mijmeren over Nederland, Marokko, India, werken, familie.... en dit 8 dagen lang. Een planning was er niet echt maar 1 ding hadden we gemeen en dat is dat we wilden eindigen in Agra. Als controlefreak was dit natuurlijk een uitdaging maar hey Mohsin de wereldreiziger in combinatie met India, ik ging me niet laten kennen! Ja tuurlijk nemen we de plaatselijke bus naar het volgende stadje, Pushkar.

Pushkar

About Pushkar: een klein stadje dat voor de Hindoes een bedevaartsoord is en dus een heilige plek is. De sfeer is er erg relaxt en dit is de eerste plek in India waar we best veel toeristen zijn tegen gekomen. We hebben ook hier de dakterrasjes opgezocht en van het heerlijke uitzicht genoten. Een zelfgemaakte (bijna) Marokkanse muntthee maakte het geheel compleet.

Jaipur

Na Pushkar was onze volgende halte Jaipur, de stad waar iedereen lyrisch over is. Nou wij vonden het een beetje tegenvallen. Het Amer fort was wel mooi en de oude roze stad ook wel leuk maar het pakte ons niet echt. In het centrum zijn we trouwens naar de bioscoop gegaan, want de nieuwste film van Sharuh Khan kwam net uit, Raees. Een film gekozen door Abdelhak en Mohsin. Daar zit je dan te kijken naar een soort van misdaadfilm met woehoee toch wat indische muziek in, maar zonder ondertiteling. Ach we hebben we er met google een verhaal aan vast kunnen knopen.

Agra

Na Jaipur kwam Agra, de stad van de Taj Mahal. Na een hobbelende rit kwamen we vermoeid aan in een armoedig stadje waar een enorm wit gebouw uitsteekt boven de rest. In de Taj Mahal (paleis van de kroon) liggen 2 mensen begraven waar ik nu niet over ga uitwijden (2017 is nog lang mensen en ik klets graag). Een ding wil ik wel delen: de Taj Mahal is ook een moskee en bij het oproepen tot het gebed wordt de omgeving magisch. Om de grote horde toeristen voor te zijn en voor de mooiste foto besluiten we om bij zonsopgang naar het gebouw te gaan. De opkomende zon en de mist zorgden voor 1 van de mooiste foto’s uit onze reis!

India is pittig om te reizen en dan heb ik het niet alleen over het pittig eten. Het is een prachtig land waar je dus als reiziger een grote backpack met geduld moet meenemen. Dit zorgde ervoor dat we geen zin meer hadden in een bus of trein. We besloten om samen met Mohsin nog 1 dagje Delhi te doen. We hebben hem kennis laten maken met het lekkerste Indisch eten dat er is (bij Karim) en samen gingen we op zoek naar de mooiste sari voor zijn moeder. We hebben afscheid genomen van een vriend waar iedereen nog veel van gaat horen. Zijn vlucht ging naar Nederland en onze vlucht ging naar Goa. Ja ja, we missen de zon en gaan heel even herladen.

Gisteren zijn we aangekomen in een totaal ander India! Veel groen en wat een rust. Tot we een berichtje kregen van mijn broer dat hij hier een vriend heeft. Oke altijd leuk om met mensen afspreken! We hebben onze dag doorgebracht met Yassine Atari (een google waard!). Yassine is 20 maar zo wijs en inspirerend. Helaas was dit zijn laatste dag in Goa waar hij even kwam uitrusten. Zijn reis en leven begint pas maar wow wat zit er veel in die jongen!

India is totaal anders gelopen dan we hadden gepland. We hebben echt een fijne tijd gehad in het noorden en gaan nu vanaf Goa kijken wat het zuiden te bieden heeft. Maar misschien blijven we ook wel hier lekker hangen.

Anyway eindhalte: Mumbai! Bollywood!

Owja beelden zeggen zoveel meer dan woorden en in geen enkel ander land hebben zoveel mooie foto’s gemaakt als in India dus check de foto’s!

Somia en Abdelhak

1. Kaddouri mohamed:
    3 februari 2017
    Prachtige verhaal en mooie foto's.
  2. Marijke:
    3 februari 2017
    Weer een prachtig verslag van een fantastische reis. Wij voeren intussen campagne tegen Trump- achtige toestanden.
  3. Somia:
    3 februari 2017
    @Marijke het houd ons ook bezig en meer dan ooit beseffen we welke invloeden blonde idioten als Trump op onze maatschappij hebben.... Onze steun heb je!
  4. Canan:
    3 februari 2017
    Weer wat wijzer geworden een prachtige verslag en bijzondere foto's. We beleven alles mee. Houdt het plezier erin.
  5. Monique Bar:
    6 februari 2017
    Weer prachtig geschreven en mooie foto's!
  6. Desiré:
    6 februari 2017
    Wat leuk dat jullie Mohsin tegen kwamen!! Ik volg hem al een lange tijd! Hilarisch ook dat hij 'for free'stiekem business class vloog, haha. Wat mooi jullie reis te volgen! Geniet lekker nog even, en ik krijg weer reisinspiraties;-)