Bali

15 december 2016 - Bali, Indonesië

Cabine crew ready for landing... als je die woorden hoort dan weet je dat je echt gaan landen maar hmmm we landen op een eiland, Bali en dat betekent zo goed als landen boven de oceaan! Owkee ik ben een angsthaas en niet zo’n klein beetje ook en aan 1 ding kan ik niet wennen en dat is dat vliegen en vooral dus landen boven een oceaan! Maar hey dan staan we eindelijk op de luchthaven van Bali. Een droom want ja als jong meisje was er maar 1 plek die exotisch en wauw is en dat was Bali.

Nou dat viel wel mee... Indonesie hadden we op 1 of andere manier niet echt uitgewerkt en het enige wat we gepland hadden was 4 dagen Bali en dan zien we wel. Die 4 dagen zijn er uiteindelijk 9 geworden! De hoofdreden hiervan was vooral omdat we te moe/lui waren om verder te reizen. We hebben de eerste dagen doorgebracht op Kuta. The place to be als je een jonge Australier of Britt bent met veel zin in biertjes en overdag op het strand slapen. Je kan het een beetje het Salou van het oosten noemen. Wat ons ook erg opviel was de hoeveelheid rotzooi die op de straten en stranden ligt en het oneindig aanbod aan souvenirwinkeltjes die allemaal hetzelfde verkopen.

Maar we hebben wel een leuke tijd gehad op Bali. Zo hebben we uitstapjes gedaan naar alle hoeken van het eiland met een chauffaur (Sofyan) die we via grab (aziatische uber) hebben ontmoet. Sofyan vertelde ons veel over Bali en met hem hebbben we de Uluwatu tempel bezocht. Een tempel die op een klif staat met een erg mooi uitzicht als je de hordes Chinezen wegdenkt. Hij bracht ons ook naar het mooie strand Jimbaran Beach. Hier is het netter en gezelliger alleen leeft het er niet echt ’s avonds. We hebben wel veel lol gehad met de surflessen!

Een dagje Ubud stond ook op het programma. Dit is een plaatsje in het centrum van Bali omringd met heel veel rijstvelden en mooie tempels. De sfeer was er relaxt maar helaas ook erg toeristisch want overal had je dezelde souvenir kraampjes. Bali is erg mooi maar slachtoffer geworden van haar eigen succes. Helaas wordt er door de overheid ook niet veel geinvesteerd dus er is veel verloedering en armoede. Bali is natuurlijk een “honymoon” eiland en we denken dat je dan een andere bril op hebt dan als je 9 dagen met een erg kritisch oog zit te observeren ;)

Na alle hoeken in Bali te hebben bezocht, hadden we echt geen zin meer in nog een lange busreis. We zouden eigenlijk met de bus naar het noordwesten van Bali reizen en daar de ferry naar Java nemen. Uiteindelijk hebben we gekozen om te vliegen naar Surabaya (Java) waar we gisteren (14/12) geland zijn. Onze eerste halte is Mount Bromo, een actieve vulkaan die je bij zonsopgang kan bewonderen en beklimmen. Online hebben we een touroperator gevonden die alles regelt en we kwamen terecht bij Johannes in Malang. Een in Amerika geboren Indonesier die de hele wereld heeft rondgereisd en een hele hoop familie heeft in Nederland. Hij heeft ons laten ophalen op het vliegveld en we logeren gewoon bij hem thuis. Na een lekker kopje thee en verhalen delen, kregen we zijn scooter om Malang te ontdekken. Ondanks de drukte en het chaotische rijgedrag ging het best goed.

De wekker is die nacht gezet om 00.30 uur en dat was niet voor de prijsuitreiking van Beste Ambtenaar. Dat was om te vertrekken naar de vulkaan Bromo, om daar de zonsopgang te zien. Maar het is nog al een lange rit, dus op tijd weg. En een lange rit werd he pffff..... De tour bestond uit twee delen. Aan de overkant de zonsopgang zien achter de vulkaan en daarna de vulkaan beklimmen. En dat allemaal te voet! Ik dacht dat ik dood ging. Het is een prachtig uitzicht, een mooi landschap, maar het regende een beetje en het eerste deel was modderig. Dat loopt niet altijd even lekker. En zeker niet met een gids en een man die doen alsof ze een marathon moeten lopen en winnen ook.

De krater van de vulkaan is te bereiken via een steile trap. Echt pittg. Kom je bovenaan, is een mondkapje echt nodig. Het stinkt naar as en je wordt super zwart van as. Je ruikt er de hele dag naar. Maar weeral een prachtig uitzicht en super een keer te ervaren. Bromo heeft immers al in 2004 twee toeristen het leven gekost, omdat de vulkaan actief werd.

Tijdens deze tocht was er ook nog de uitreiking van Beste Ambtenaar. Net op het moment dat onze hike om 3 uur ’s nachts zou beginnen kregen we de uitslag. Zoals de meeste al weten is Abdelhak tweede geworden. Super prestatie en hij is er zelf ook erg blij mee. Ik zal proberen te zorgen dat hij niet naast zijn schoenen gaat lopen, maar voor even mag dat wel. Heel kort!!

Komende dagen reizen we per trein door richting Jakarta, met een aantal tussenstops op mooie plekken. Per trein schijn je de mooiste delen van Indonesie te zien.

Tot snel en een fijne winter gewenst!

Somia en Abdelhak

1. Kaddouri mohamed:
    16 december 2016
    Mooi verhaal weer maar je eigen niet forceren.
  2. Anne:
    16 december 2016
    Fijn verslag heb je weer geschreven Somia! Voel helemaal wat je bedoelt met t vliegen: brrrr
  3. Farida:
    16 december 2016
    Prachtig som en abdel geniet er nog van!!!
    Mis jullie wel
  4. Sisi:
    17 december 2016
    Was prachtig om jullie snaps te volgen hoe jullie richting de vulkaan gingen! Ervaring voor jullie om nooit te vergeten. Ben trots op Abdelhak en zijn 2e plek!! Hij is erg ver gekomen!
  5. Naima Kaddouri:
    18 december 2016
    Nou nou wat Som, wat stoer en dapper van je om die vulkaan zo te beklimmen. Je hebt je angsten helemaal overwonnen!!! Hoop dat ik ooit ook zo stoer wordt hahaha. Zag er allemaal heel spectaculair uit. En Api wat een prestatie!!! Echte voorbeeld voor onze jeugd, welverdiende 2de plaats.