2 weken crazy Thailand...

5 januari 2017 - Bangkok, Thailand

Na 2 weken is het weer even tijd om te schrijven want we zijn in Thailand en hebben hier nauwelijks tijd.... we begonnen in Bangkok, wat een stad! We hebben onze ogen uitgekeken in deze stad want overal om ons heen gebeurt wel wat. Het is op dit moment hoogseizoen in Thailand dus zijn er ook enorm veel toeristen. Als je door Khao San road loopt (de place to be als je in Bangkok als backpacker bent) worden je emmertjes met bier en gefrituurde insecten aangeboden. Er lopen hordes toeristen rond die ladderzat zijn (oke niet allemaal maar sommigen doen sober ook gek, zoals wij) en op een terrasje zitten dit geheel aanschouwen is wat wij gedaan hebben. Thailand is nog in rouw om hun geliefde koning die 2 maanden geleden overleed. Overal door de stad staan mini altaartjes met zijn fotos en condoleanceregisters. Er lopen nog veel Thai rond in het zwart en rondom het koninklijk paleis staan er nog dagelijks groepen mensen die hem een laatste keer willen eren. Het koninklijk paleis is trouwens prachtig om te zien. De nabij gelegen tempel Wat Pho is de grootste en oudste tempel van Bangkok. Hier ligt een enorme boeddha van 46 meter lang. Op allebei de plekken was het echt heerlijk rustig ondanks de enorme hoeveeheid mensen om ons heen. De tempel heeft overal tuintjes en kleine watervalletjes waar we heerlijk aan de drukte van Bangkok zijn ontsnapt. Trouwens ik heb besloten als ik een boeddha zou zijn dan wordt dat zeker een liggende want die heeft het volgens mij iets gemakkelijker dan al die andere boeddha’s die hun handen en voeten in allerlei bochten wringen.

Bangkok heeft het grootste aantal Chinese inwoners buiten China en dat zal je weten als je Chinatown bezoekt. We kwamen hier in een totaal ander deel van Bangkok en de drukte en stank zorgde even weer voor een cultuurschok. Overal op straat staan stalletjes waar gekookt wordt. En de garanalen worden echt letterijk op straat gepeld terwijl je voorbij wandeld. Trouwens we zijn er achter wat de stank veroorzaakt. Het zijn niet alleen de garnalen maar een vrucht die hier wordt gegeten genaamd Dorian. In 1 van onze hotels kreeg je zelfs een boete als je deze vrucht mee nam en na wat gegoogle kwamen we er achter dat de Dorian verantwoordelijk is voor deze stank. Helaas wordt op elke hoek van de straat Dorian gesneden en verkocht en als je pech hebt neemt de wind die stank zo recht je neus in zodat je maag bijna aan zelfamputatie wil doen ofzo... want echt mensen het STINKT!!!!

Na een paar dagen Bangkok hebben we de nachttrein naar Chiang Mai genomen. Na 12 uur rijden werden we ’s morgens wakker in de tweede grootste stad van Thailand. Wat een enorm verschil met Bangkok. Heerlijke laagbouw en omgeven door prachtige natuur. We hebben hier een heerlijke week gehad gevuld met Thaise massasges en een bezoekje aan het olifanten natuur park. Dit is een park waar olifanten verzorgd worden en je een hele dag mee mag helpen. Zonder meer is dit echt een van de leukste dingen die we gedaan hebben. We kregen een blauwe niet zo flaterende outfit aan en een zak vol bananen. Want daar zijn olifanten gek op en ze zijn brutaal genoeg om in je zakken te lopen graaien met hun slurf. Ook al zijn het enome dieren, als je ze aanraakt voel je hoe rustig ze zijn. Na het voederen mochten we ze wassen in een rivier, wat echt hilarisch was. Zie je het voor je, een enrome olifant die zich dankzij het water zo licht als een veertje voelt en dus ligt te rollenbollen. Na heel veel knuffels van die dieren te hebben gekregen moesten we helaas afscheid nemen maar wauw!!!

Na een paar dagen Chiang Mai gingen we met de nachttrein weer richtging Bangkok. In de trein zat er een jongen naast ons die ons qua afkomst niet echt kon plaatsten (niemand trouwens) en zo hebben we kennis gemaakt met een Israelische jongen van Perzische afkomst, Uvet. Onze avond werd gevuld met vergelijkingen van het Jodendom en de Islam en de invloeden van de westerse cultuur. Abdel en ik eten halal dus dat zorgt dat we niet zomaar overal eten. Voor ons is het dan simpel en kiezen we voor vegatarisch eten. Nou als je koosjer eet is het nog moeilijker om eten te vinden. Want wij eten chips en koekjes maar dus als je koosjer eet is het no maccie of orreo..... Uvet vertelde openhartig over hoe zwaar hij het op dit moment heeft omdat zijn geaardheid ingaat tegen het joodse geloof en zijn ouders hebben hem het ultimatum gegeven dat het aanpassen of opkrassen is en hij heeft het hier erg moeilijk mee...

Trouwens voor wie Ali express kent, de grote Chinese webshop, in Bangkok hebben ze ALLES maar dan ook ALLES wat er op die website staat. Het aanbod aan winkels is hier zo groot en de hoeveelheden elektronica is belachelijk. Abdelhak is al heel wat gadgets rijker en voelt zich als een kind in een snoepwinkel hahahaha

Na onze tussenstop in Bangkok hebben we de nachttrein nu richting het zuiden van Thailand genomen. We zijn beland in Phuket... Na 1 dag kan ik maar 1 ding zeggen... mensen zijn gek.... We hebben 2 weken in het zuiden en we gaan verschillende eilandjes bezoeken afhankelijk van onze energielevel uiteraard...

Owjaaaa helemaal vergeten maar Nieuwjaar was doodsaai dit jaar want ja rouwen om de koning. Wij kozen er voor om naar een groot plein te gaan in het centrum waar 1000den Thai bij elkaar kwamen om een kaarsje te branden en te bidden voor de koning. Toch weer wat anders dan vuurwerk....

Somia en Abdelhak

1. Fatiha kaddouri:
    5 januari 2017
    In de kou in airport A3erwi, heb ik weer genoten vn jullie verhaal.Bananen aan olifanten? Ik weet 1iemand die zeker niet de bananen aan de olifanten gaat geven maar het zelf op eet.
  2. Monique Bar:
    5 januari 2017
    Wat leuk weer om jullie verhalen te lezen. En voor mij ook veel herkenbare dingen.
    Als aanrader: het eilandje Ko Racha. Al ben ik er geweest voor de tsunami, dus ik weet niet of het nog steeds zo'n mooi eilandje is. Veel plezier nog.
  3. Kaddouri mohamed:
    Mooi verhaal
  4. Marijke:
    5 januari 2017
    Weer een leuke impressie van jullie reis ervaringen. Hier hebben we inmiddels een enthousiast campagne team met enkele familieleden van Abdelhak. We hebben er weer allemaal zin in.
  5. Marianne van der Hoop:
    9 januari 2017
    Het blijft gaaf om al jullie indrukken te lezen. Goed verwoord; goed om zo de emoties & ervaringen van jullie te lezen. En om de foto's te zien:-).