HCMC and whats next...

20 oktober 2016 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Als je Vietnam hoort dan denk je automatisch aan de Vietnamoorlog. Alles wat we bezocht hebben de afgelopen dagen was gelinkt aan deze oorlog. We hebben het war remnants museum bezocht waar we even stil van zijn geworden. De boodschap van het museum is aan ons voorbij gegaan en ik denk met ons nog vele anderen. In het museum hangen expleciete beelden van slachtoffers en de gevolgen van chemische aanvallen. Voor het museum staan allerlei gevechtsvliegtuigen waar iedereen trots poseert. Deze combinatie vonden we best vreemd. Er liepen ook Amerikaanse toeristen te mopperen dat het erg veel op propaganda leek, waarbij ik achterover viel van verontwaardiging. Respect is ver zoek als je op dit moment gaat zeuren over propaganda over deze oorlog, waar volgens mij nooit winnaars en waarheden zijn.

We hebben ook een bezoekje gebracht aan het tunnelcomplex van Cu Chi , zo’n 50 km van HCMC. Na een lange busrit kregen we een hele rondleiding van een gids die erg veel van zijn land houd en graag dezelfde booschap naar buiten wil brengen als het museum. Namelijk de Amerikanen hebben we slim verslagen met allerlei boobytraps maar ze hebben ons wel getekend voor het leven met hun chemische troep. We brachten ook een bezoekje aan een sociale werkplaatst waar mensen die getekend zijn door deze oorlog (lees aangeboren afwijkingen hebben) werken. Al bij al hebben we dankzij deze uitstapjes en wat gegoogle een beter beeld van Vietnam en de oorlog.

Tussendoor hebben we ook erg leuke dingen gedaan zoals smullen van de lekkerste loempia’s en hangen door de straten zonder aangereden te worden, woehoee. Het weer is erg benauwend en elke dag valt er wel regen. Op zich heeft dit niet veel invloed gehad op onze dagen in HCMC want ja, tropisch weer. Maar Abdelhak is op facebook lid van een groep backpackers in Azie waar elke dag tips en info wordt gedeeld. Onze eerste planning was de bus te nemen en in delen door Vietnam naar het noorden te reizen. Dit plan werd al snel door de regen van tafel gegooid. De combinatie van regen en dubieuze chaffeurs zagen we niet echt zitten. Onze keuze viel op een vliegticket naar Hanoi en zo het noorden te ontdekken tot we op het nieuws en facebook informatie kregen over een typhoon die over het noorden en midden van Vietnam heen raast (zie: http://www.nu.nl/buitenland/4337288/noodweer-in-vietnam-eist-zeker-25-levens.html). En dan moet je keuzes maken. Ga je naar Hanoi met sowieso veel storm en kans op hele dagen binnen te zitten of verzin je een plan B.

Gelukkig zijn we allebei niet van de afwachtende houding en zitten we op dit moment lekker in Kuala Lumpur. In plaats van naar boven te vliegen zijn wij gewoon even van richting veranderd. Regen hebben we in Nederland achter gelaten en we willen dit voorlopig zo houden.

In onze nieuwe planning is meteen Hong Kong geschrapt. Waarom? Hadden we gewoon zin in. Onze keuze is gevallen op Maleisie! Lekker een maandje dit land verkennen. Hey misschien schuilt er in ons toch een beetje de backpackers mentaliteit en we just go with the flow.....

Trouwens tips over Maleisië zijn hartstikke welkom!

Somia en Abdelhak

1. Souad:
    20 oktober 2016
    wauw wat een omslag! totaal niet verwacht! maar maleisie is zeker de juiste keuze. Dus jullie begrijpen dat ook ik nu even van slag ben (als trouwe volger). Maar ik kan al snel wennen aan het idee dat jullie nu in maleisie zitten. Vergeet niet ons op de hoogte te houden op snapchat he! groetjes Souad ;)
  2. Esther:
    21 oktober 2016
    Hoi Abdel en Somia, leuk om jullie verhalen te lezen. Over Maleisië kan ik helaas niets zeggen maar mochten jullie weer van richting willen veranderen kan ik wel sri lanka aanbevelen. Mooi land veel cultuur en lekker eten ook niet onbelangrijk natuurlijk. Veel plezier.