onze eerste week in Maleisie

25 oktober 2016 - Cameron Highlands, Maleisië

Kuala Lumpur! Daar staan we dan, een enorme luchthaven met erg veel beveiliging en een metrostelsel waar je u tegen kan zeggen. Wel lekker handig want zo zijn we niet afhankelijk van louche taxichauffeurs en hun meters. Ons hotel is gelukkig vlakbij de metro en we hebben al snel de hele stad doorkruist. De Petronas twin towers zijn zo mooi en bescheiden naast de torens die we in Dubai hebben gezien. Al snel vergelijken we Kuala lumpur met Dubai en voor ons wint KL met grote voorsprong. Het levendig karakter en aanwezigheid van verscheidene culturen maakt de stad echt een lust voor het oog. Na een bezoek aan Chinatown en Little India twijfelen we waar we zijn maar dit laat ons wel de gastvrijheid van de Maleisiërs zien. Maleisië is een Islamitisch land waar veel ruimte is voor boeddhistische tempels en kerken. Abdel en ik bezoeken al deze plekken maar we zijn vooral onder de indruk van het Islamic Arts Museum. Dit museum geeft de Islam door de eeuwen heen weer en het belijden hiervan in verschillende landen. Een mooie middag die we afsloten met een gebed in de Nationale Moskee van Maleisië. We vinden het prettig om de Aziatische Islam te zien. Deze verschilt natuurlijk niet veel van de onze maar de Maleisiërs hebben ons hart gestolen met hun warme vriendelijkheid. Overal waar we komen willen ze graag weten waar we vandaan komen en bedanken ze ons voor het bezoek aan hun land. Misschien een tip voor als je nog eens door Amsterdam fiets/rijdt en de onhandig fietsende toeristen vervloekt....

Na 5 dagen in deze mooie stad nemen we afscheid en gaan we het binnenland in. Maleisië is meer dan KL en de mooie eilanden. Maleisië heeft namelijk het oudste niet gekapte regenwoud van de wereld. Na een busreis van 4 uurtjes komen we aan in Cameron Highlands. Een mooi landschap dat bekend staat om haar theeplantages. Het dorpje waar ons hotel staat heeft 1 straatje met wel een Starbucks, woehoeee! Het is best fris zo hoog in de bergen (zo'n 2000 meter hoog) en de rust is na al die steden heerlijk.

De volgende ochtend worden we om 9u verwacht bij de lobby voor een trekking door de bergen en plantages. Met een jeep pikten we 2 Britten en 2 Nederlanders op die ook mee op stap gingen. Het adembenemend uitzicht van op de top was zeker de klim waard. De gids dropte ons boven in de bergen en samen liepen we in stukjes naar beneden. Abdelhak en ik vinden het jammer dat we dit niet kunnen delen met zijn vader. Meer dan ooit begrijpen we zijn passie voor de natuur en bergen. Maar we weten zeker dat hij geniet van onze foto's en verhalen!

Onderweg kwamen we een vlindertuin tegen die vlinders had net zo groot als mijn hand. Ze vlogen om ons heen en na honderd waarschuwingen van Abdehak dat ze ook op de grond liggen en ik dus met mijn onhandigheid er zo eentje doodtrap zijn we buiten verder van het uitzicht gaan genieten. Na een lange wandeling kwamen we ook bij een aardbeien kwekerij. Hier worden het hele jaar door Hollandse aardbeien gekweekt dankzij een simpel irrigatie systeem. Waar aardbeien zijn zijn lekkere milkshakes en muffins, yummie!

Onze Nederlandse medereizigers waren zo trots op hun "Nederlandse aardbeien" en vertelden ook trots over het Nederlands stadhuis dat ze bezocht hadden in Malacca (zuiden van Maleisie). Volgens hun was het erg mooi hoe Nederland haar voetdruk achter heeft gelaten in verschillende landen en hoe “rijk” en “goed” we het in Nederland hebben. En dat we vooral blij moeten zijn dat we dus in Nederland wonen waar we kansen krijgen (zwaar rolling my big eyes moment) .... Abdelhak en ik stonden niet echt te wachten op dit stukje Nederlandse chauvinisme en hebben ons dan ook meer gericht naar de bescheiden Britten die uiteraard een grotere afdruk in Azie hebben achtergelaten. En zoals ze het zelf mooi verwoorden: het is mooi om te zien dat de mensen hier een mindere mooie geschiedenis een positieve wending hebben gegeven.

Trouwens de gekweekte thee is alleen voor het Maleisisch volk. Er is te weinig voor export maar wij vinden dat hij gewoon veels te lekker is om te delen....

Ik klink nu bijna als een overijverig reisbureau maar mocht je ooit in Maleisië zijn een dagje Cameron Highlands is zeer zeker de moeite waard! Wij blijven nog 1 dagje genieten en dan reizen we verder naar Penang....

Somia en Abdelhak

1. Anne:
    25 oktober 2016
    Oooh wat n prachtig verhaal En wat n mooi beschreven tegenstelling tussen de nl' ers en de britten. Heb naar jullie verhaal uitgekeken en weer genoten. Dank!
  2. Teije:
    Aanstekelijk enthousiasme!
  3. Abdelwahab:
    25 oktober 2016
    Fantastisch! Alweer een reisverhaal dat zo boeiend is.
    Traveling - It leaves you speechless and then turns you into a storyteller.
  4. Canan:
    25 oktober 2016
    Veel plezier en dank dat wij mee mogen genieten
  5. Kaddouri mohamed:
    26 oktober 2016
    Prachtig en geniet ervan en zie waar je loopt.
  6. Hajar Kaddouri:
    26 oktober 2016
    Weer een weekje verder en weer een evaring rijker. Al zijn we hier thuis positief jaloers, we beginnen jullie toch te missen hoor. Next week to holland zei ik tegen Hajar maar ja is niet hetzelfde zonder jullie :p. In ieder geval genoeg drama. Houd ons steeds up to date. Jullie doen het goed!
  7. Tante Yousra:
    28 oktober 2016
    Alweer fantastisch geschreven zus! Ik kijk ernaar uit om al je mooie ervaringen te horen met een tas koffie xxx